Het beschermen van een merk is erg belangrijk. Bedrijven steken namelijk veel geld in hun logo, naam, slogan en identiteit. Je wil niet dat een ander daar zomaar van kan profiteren. Merkenrecht is het juridische middel waarmee ondernemers hun merk kunnen bescherming. Maar wat houdt het precies in? En wat mag je er wel en niet mee? Dat vertellen we je in deze blog.
Wat valt onder een merk?
Een merk kan uit verschillende onderdelen bestaan. Denk aan een naam, logo, kleurencombinatie, vorm of zelfs geluid. Deze elementen kun je als merk laten registreren. Dit kan alleen als ze onderscheidend zijn.
Niet ieder merk komt automatisch in aanmerking voor bescherming. Een algemene term kun je namelijk niet zomaar als merk vastleggen. Fantasienamen wel, onder de voorwaarde dat ze nog niet zijn vastgelegd door een ander.
Hoe werkt merkenregistratie?
In Nederland kun je een merk registeren bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). Een merk moet je ook registeren binnen de juiste klassen. Deze geven aan voor welke producten of diensten het merk gebruikt gaat worden. Hierdoor kan dezelfde naam in verschillende sectoren door een ander bedrijf gebruikt worden.
Is je merk geregistreerd? Dan heb je het exclusieve recht om het merk te gebruiken in de klassen die zijn opgegeven. Anderen mogen het merk (of vergelijkbaar) niet gebruiken zonder toestemming.
Wat mag je niet doen met andermans werk?
Het ongeoorloofd gebruiken van andermans merk is merkinbreuk. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door logo’s te kopiëren of door een website te maken met een vergelijkbare naam. Soms kan het gebruik in een andere sector ook al voor problemen zorgen. Bijvoorbeeld als een bekend merk bewust wordt nagedaan, om mee te liften op het imago van dat merk.
Merkenbescherming in de praktijk
Merkt een bedrijf dat er inbreuk wordt gemaakt op het merk? Dan kan het juridische stappen ondernemen. De inbreukmaker wordt dan met een brief vaak verzocht om te stoppen met het gebruik. Heeft dit geen effect? Dan kan een rechtszaak gestart worden. Ook wordt er meestal een schadevergoeding geëist.
Jouw merk als fundament
Een sterk merk bestaat uit meer dan alleen een naam. Het merkenrecht zorgt ervoor dat je deze waardevolle elementen goed kunt beschermen. Hoe groot je organisatie ook is, het registreren én bewaken van je merk is belangrijk. Denk daarom goed na over je merkstrategie. Laat je eventueel adviseren door een juridisch expert, merkenbureau of door intellectueeleigendom.be.